پوستر

پوستر یا اعلان،که به آن آفیش و پلاکات نیز می‌گویند، صفحات کاغذی در ابعاد تقریباً بزرگ هستند که بر روی آن‌ها نوشته‌ها، طرح‌ها، نقاشی‌ها و نظایر آن چاپ شده‌است. پوسترهای معمولی از نقاشی و نوشته تشکیل شده‌اند اما ممکن است یک پوستر دارای نقاشی محض یا نوشته تنها باشد. پوسترها ممکن است برای جلب توجه یا اطلاع‌رسانی بر روی دیوارها و دیگر مکان‌های تبلیغاتی چسبانده شوند. اهداف پوسترها چند منظوره است، یک پوستر ممکن است برای تبلیغات باشد یا برای تکثیر یک اثر هنری با هدف اقتصادی و فرهنگی و فروش ارزان قیمت از آن استفاده شود. از پوسترها برای امور آموزشی نیز استفاده زیادی می‌شود.پوستر نوعی اعلان خبری است برای بیان رویدادها در موضوعات مختلف که معمولا برای نمایش بصورت عمودی طراحی می شود و باید ابعادش به گونه ای باشد که از فاصله ای نسبتا کوتاه دیده شود. هر چند ممکن است به اندازه کارت پستال کوچک، و یا بیلبوردی در بزرگراه، بزرگ باشد. به هرحال پوستر در هر اندازه و شکل وظیفه انتقال اطلاعات را در کوتاه ترین زمان دارد.
طراحی پوستر با ایده پردازی طراح آغاز می شود و تا تصاویر ، فرم ها و رنگ و خط ها در آن ادامه می یابد. پس از جنگ جهانی دوم هنر پوستر و اصولا هنر گرافیک رنگ و بوی بهتری به خود گرفت. و کم کم بصورت چاپ بروی کاغذ و مقوا در سراسر جهان گسترش یافت .

آشنایی با پوستر و ویژگی های یک پوستر خوب
پوستر گونه ای از هنرهای گرافیک است. در تعریفی ساده، پوستر یک اثر چاپ و تکثیر شده است که برای هدفی مشخص طراحی شده و به منظور اطلاع رسانی به قشر گسترده ای از مخاطبین جامعه ارائه می شود.

سرچشمه پوستر را در نقوش آشوری، بابلی و ایرانی می توان یافت اما از آنچه که امروز پوستر نامیده می شود تا قبل از قرن یازدم میلادی و ظهور صنعت چاپ در غرب سخنی نمی توان گفت. اخبار قرون وسطی بر روی کاغذ آورده می شد و به وسیله باسمه تکثیر میافت و به تعداد زیاد بر در و دیوار نصب می شد. در گذشته ای نه چندان دور تعریف پوستر به این صورت بود: پوسترها صفحات کاغذی در ابعاد تقریبا بزرگ هستند که بر روی آن ها نوشته‌ها، طرح‌ها، نقاشی‌ها و نظیر آن چاپ شده است. پوسترها به منظور نصب شدن بر روی دیوارها و یا دیگر سطوح عمودی تعبیه شده‌اند.
ورود پوستر های دیجیتال، استفاده از کامپیوترها، تبلت ها و گوشی های تلفن همراه برای دیدن و انتشار پوستر ها، و انتشار وسیع آنها در شبکه های مجازی، در تعریف قدیمی مخصوصا از جهت محل نصب تغییراتی به وجود آورد. طراحی پوستر با ایده پردازی طراح آغاز می شود و تا تصاویر، فرم ها، نوشته ها، رنگ ها و خط ها در آن ادامه می یابد.

ویژگی های یک پوستر خوب
– طراحی آن با یافتن یک ایده ی خوب شروع شود.
– توانایی جلب مخاطب برای پیگیری و خواندن آن را داشته باشد.
– بتواند مخاطب را در برابر خود متوقف کند.
– علاوه بر دید بصری، تفکر مفهومی را در مخاطب خود منتقل کند.
– مخاطب خود را به خوبی بشناسد.
– خوانا بودن نوشته ها و آمیزش مناسب نوشته ها با تصاویر.
– کادربندی مناسب.
– دارای ترکیب بندی خوب.
– در پوستر دو عامل بصری فرم و رنگ از اهمیت زیادی برخوردارند و باید با مهارت بسیار از آن ها در پوستر استفاده شود.
– دارای میدان دید زاویه ای مناسب.
– خلاقیت در آن به کار رفته باشد.
انواع پوستر ها:
پوسترها از نظر موضوع به سه گروه تقسیم می شوند:
پوسترهای تجاری
پوستر های فرهنگی
پوسترهای تجاری

روش های ارتباطی پوستر
۱- ارتباط تصویری بدون کمک گرفتن از نوشته ها: در این روش پوسترها شامل تصاویر پایدار و ثابت مانند نقاشی ها، علائم راهنمایی رانندگی و … هستند.

۲- ارتباط از طریق نوشتار: در این گونه پوستر ها معمولا پیام اصلی با کلمات درشت و توضیحات فرعی با کلمات کوچکتر نشان داده می شوند.

۳- پوستر هایی که در آن ها خط و تصویر هر دو با هم به طور هماهنگ به کار برده شدند.

نظرات کاربران

اولین کسی باشید که نظر می‌دهد!

افزودن دیدگاه جدید