کاتالوگ و بروشور

تفاوت کاتالوگ با بروشور
تفاوت اصلی میان کاتالوگ با بروشور در این است که کاتالوگ حاوی تمامی محصولات و خدمات عرضه شده از طرف یک شرکت یا کسب و کار است ولی در بروشور اطلاعات خاصی، برجسته شده و برخی از محصولات و خدمات منتخب معرفی میشوند.
برای شناخت بهتر این دو محتوا در ابتدا هر کدام را تعریف میکنیم:
کاتالوگ چیست؟
کاتالوگ فهرستی از اقلام با جزئیات توصیفی است. کاتالوگ همواره دارای ترتیب است تا اقلام درونش به راحتی پیدا شوند. کاتالوگها در فروشگاهها، نمایشگاهها، کتابخانهها، مراکز آموزشی و غیره وجود دارند. کاتالوگهای موجود در فروشگاه حاوی مشخصات محصولات هستند. کاتالوگ درون کتابخانهها حاوی عنوان کتاب، نویسنده، ژانر و مکان قرارگیری کتابها هستند.
هدف از تهیه کاتالوگ ارائه اطلاعات در مورد محصول یا خدمات یک شرکت است. اطلاعات ساده و ضروری در مورد محصول در آن قید میشوند. سبک ارائه این اطلاعات به صورت خلاصه و روشن است. برخی از کاتالوگها حاوی تصاویر محصولات هم هستند.
تاریخچه اولین کاتالوگ به سال ۱۴۹۸ باز میگردد. آلدوس پیوس ماناتیوس مؤسس انتشارات آلدین در ونیز، فهرستی از تمامی کتابهای چاپ شدهاش را تهیه کرد. ۲۰۰ سال بعد شرکتهای پخش بذر به چاپ کاتالوگ پرداختند.
این فرایند تا سال ۲۰۰۷ به اوج رسید تا اینکه با افزایش فروش و بازاریابی آنلاین، چاپ کاتالوگ با رکود مواجه شد. ولی هنوز هم کاتالوگهای کاغذی، کانال فروش و بازاریابی ارزشمندی هستند.
طبق گزارشهای به دست آمده ۳۰ درصد از مشتریان آنلاین با مشاهده کاتالوگهای کاغذی به سایت فروش سر زدهاند. با این حال، امروزه کاتالوگهای الکترونیک به عنوان ابزار بازاریابی تقویت کننده برند، منبع خوبی برای آشنایی مشتریان آنلاین با محصولات و خدمات کسب و کارها هستند.
بروشور چیست؟
بروشور برگهای حاوی مطالب توصیفی یا تبلیغاتی است. این سند در اصل برای معرفی شرکت، محصول یا خدمات به کار میرود. بروشورها در مورد مزایای پیشنهادی خاصی به مشتریان احتمالی اطلاع رسانی میکنند. بروشورهای آژانسهای مسافرتی بسیار متداول هستند.
طراحی بروشور به عنوان یک ابزار تبلیغاتی چند رسانهای از دهه ۱۹۴۰ تا به امروز دچار تحولات زیادی شده است. تکامل طراحی بروشور مدیون پیشرفت در حوزه چاپ، عکاسی و کاربرد کامپیوتر در طراحی است.
بروشورهای اولیه با چاپ سنگی و متمرکز بر طراحی و نقاشی دستی بودند. سیاه و سفید بودند یا رنگهای محدودی در آنها به چشم میخورد. در واقع پیشرفت عکاسی در دهه ۵۰ نقطه عطفی در سهولت طراحی بروشورها محسوب میشود.
از دهه ۶۰ به بعد شاهد انتشار بروشورهای رنگیتر و جذابتر هستیم. از دهه هشتاد تا به امروز با وجود نرم افزار طراحی، بروشورها در قلمرو کامپیوترها طراحی میشوند. از آن زمان تا به امروز شاهد چاپ بروشورها و کاتالوگها در رنگهای شفاف و عکسهایی با وضوح بالاتر هستیم.
بروشورها امروزه روی کاغذ با کیفیت چاپ شده، رنگی هستند و تا میشوند. بروشورهایی که دو تا میخورند؛ روی هر دو سمت کاغذ چاپ شده و از وسط تا میخورند. این بروشورها چهار ستون دارند. بروشورهایی که سه تا میخورند؛ دارای سه بخش و شش ستون هستند. بروشورها در قالبهای الکترونیک هم منتشر میشوند.
لورم ایپسوم متن ساختگی با تولید سادگی نامفهوم از صنعت چاپ، و با استفاده از طراحان گرافیک است، چاپگرها و متون بلکه روزنامه و مجله در ستون و سطرآنچنان که لازم است، و برای شرایط فعلی تکنولوژی مورد نیاز، و کاربردهای متنوع با هدف بهبود ابزارهای کاربردی می باشد، کتابهای زیادی در شصت و سه درصد گذشته حال و آینده، شناخت فراوان جامعه و متخصصان را می طلبد.
پاسخ آزماشی . لورم ایپسوم یا متن ساختگی شیوه ای است که طراحان از آن برای ساخت مطالب نا معنا در صنعت چاپ و طراحی استفاده می کنند.